Mazdagerd House

استان همدان

در آخرین روزهای پاییز شاید وقتی که همه در گیر تفریح و بازدید از جنوب کشور بودند ما عقربه معکوس را برگزیدیم و به سمت استان همدان حرکت کردیم . جاده نم باران می زد و باد سردی در فضا پیچیده بود،  اولین مقصد ما روستای توریستی امزاجرد در ۲۱ کیلومتری شهر همدان بودکه در زبان  محلی آنجا را به مزاگرد می شناسند روستایی که با توجه به تحقیقات اینترنتیمیان از گذشته بسیار پر باری بهره مند است

اقامتگاه بوم گردی مزداگرد در هم تنیده با نام امزاجرد از دو عمارت بسیار بزرگ در دو خیابان متفاوت شکل گرفته است ، این اقامتگاه جمعا دارای ۱۳ باب اتاق می باشد که ظرفیت پذیرش ۹۰ میهمان را دارا است

حدودا نزدیک ساعت ۳ بعد از ظهر ما به روستای امزاجرد رسیدیم ، روستایی آرام با یک چهارراه اصلی و فروشگاه هایی که همه حول محور این چهارراه بنا شده اند ، قصاب جذابی چند کلامی مهمانمان کرد و از گذشته این روستای مهم برایمان گفت ، پس از آن  وارد کوچه ای باریک شدیم که ما را به در پشتی اقامتگاه شماره یک (محل اقامتمان) می رساند ، درب  با استقبال بسیار گرم آقای اسماعیل زاده صاحب اقامتگاه باز شد ، ماشین را در محوطه پارکینگ و کنار گل های آفتابگردان پارک کردیم

اولین حس خوب را مدیون شوکا هستیم ، سگ نگهبان اقامتگاه که بسیار لوس و گرم و مهربان بود ، پس از خوش و بش و کمی حس نشاط با شوکا از درب کوچک چوبی پشت وارد حیاط شدیم ، بزرگنمایی نیست اگر بگویم اولین خانه روستایی واقعی زندگی ام را تجربه کردم، یک حیاط با صفا همراه چاهی آبی رنگ در میانه اش ، همسر و دختر بامزه کوچک آقای اسماعیل زاده از ما استقبال کردند و ما را به اتاق شاه نشین در طبقه بالا دعوت نمودند

پله های چوبی را که بالا می رفتیم صدای جیرجیرش شبیه بهترین نت ها بر روی ویولن بود ، به طبقه بالا رسیدیم  ، یک در چوبی زیبا که با هنرهای دستی جذابی تزیین شده بود به روی ما باز شد ، داخل اتاق زیبا بود اما بیشتر از زیبایی می توان گفت واقعی بود ، شاید حسی که قبل تر در بعضی اقامتگاه ها که بیشتر شبیه دکور های فیلم های سینمایی هستند بر من غالب شده بود  تماما دگرگون شد و مرا با زندگی روستایی در لحظه غافلگیر کرد

کرسی جذاب با آن پتوهای کلفت و گرم که دوس داشتی تمام مدت در گرما چرت بزنی ، معماری زیبا و ابتدایی با استفاده از چوب و خشت حال و هوایی داشت که برای لمسش فقط باید شب را در مزداگرد بمانی ، اتاق ها پنجره های بزرگی داشت که مشرف به حیاط بود و وقتی آن را باز می گذاشتی احساس می کردی با بقیه در یک خانه زندگی می کنی ، گرمایی از جنس خانواده

موقع خواب سکوت سرزنده ای با زیر صدای پارس سگها بهترین لالایی برای رویا دیدن تا صبح بود

تمامی اتاقهای اقامتگاه بوم گردی مزداگرد دارای سرویس کف خواب بسیار تمیز و فاقد سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی می باشند ، در محوطه حیاط سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی ، حمام و آشپزخانه مشترک بسیار زیبایی قرار گرفته است. آشپزخانه به معنای واقعی کامل ذهن را می برد به خانواده های سنتی قدیمی ، از ظروف سنتی تا ادویه های گوناگون ، البته که در صورت هماهنگی از قبل غذای سنتی برای عزیزان سرو خواهد شد. از تخت های قرار گرفته در حیاط کنار چاه آب قدیمی نمی توان گذشت ، بگذارید اسمش را بهترین جا برای نشستن ، در هوای تمیز و ناب دور آتش و شاید لذت تعریف کردن خاطرات تا پاسی از شب ، اما نقطه طلایی اقامتگاه موزه ساخته شده توسط خود آقای اسماعیل زاده است ، اتاقی پر از وسایل قدیمی که خانواده خان اسبق امزاجرد آنها را اهدا کرده اند و صاحب فوق العاده با دانش خانه جز به جز تمامی تاریخ آنها را برایمان گفت و ما لذت بردیم. از کوزه های مختلف با سن های متفاوت برای استفاده در جنگ گرفته یا روز های قحطی تا الک های ساخته شده از روده گوسفند با دوامی چند صد ساله ، سی دقیقه زمان برای ما گویی کتب بسیار داشت

کنار آشپزخانه چایخانه ای قرار گرفته با تخت های زیبا و باصفا طوری که جان می دهد زیر سقف های هلالی گلی اش لم دهی و چای قند پهلو بنوشی، ضبطی در گوشه این چایخانه قرار دارد پر ا ز نوارهای خاطره انگیز ، ما خود غذایی که در آشپزخانه پخته بودیم را آنجا بردیم و کنار نوای زیبای تکنوازی تار شام خوردیم

پیشنهاد ما برای سفر به این منطقه ناب و دیدنی همراه داشتن لباس گرم است ، بعد از اینکه تماما گرم شدید وقت سر زدن به شهر سفال لاله جین است که بسیار نزدیک به روستای امزاجرد چیزی حدود ۲۰ دقیقه ای آن قرار گرفته شهری که مر کز سفال ایران نام دارد . طرح و رنگ های بدیع و متنوع که با قیمت هایی بسیار کمتر از بقیه ایران می توانید برای سوغات یا استفاده شخصی خریداری کنید ، البته اگر هم خواستید در خود امزاجرد وقت بگذرانید نگران نباشید ، تپه خندان ، حمام قدیمی ، تپه گورستان ، پل نارنجی و بسیاری رودهای خروشان در این روستا انتظار شما را می کشند ، غروب های امزاجرد با آن خانه های قدیمی و بعضا خالی از سکنه وقتی نارنجی بی نظیر خورشید بر آنها می تابد بهترین موقعیت برای گرفتن عکس هایی جاودان است. دیدن پرنده های مهاجر در کنار کبوتر های پشت بام های اهالی و تماشای الگوهای طبیعی شگفت انگیز بر آمده از پرواز آنها یکی دیگر از جاذبه های روستای ماندگار امزاجرد می باشد

سخن کوتاه کنیم ، بزرگی می گفت زیبایی در سادگی است ، مزداگرد نماد زیبایی است چون اصالت دارد و به جای خودنمایی سعی در شبیه سازی واقعی ترین شرایط موجود برای زندگی روستایی است و صاحبین آن خود واقعیشان را حفظ کردند و شما در تمامی مقاطع به جای حس مشتری بودن ، حس ممهمان بودن را دارا خواهید شد

سفر ما به مزداجرد صمیمیترین سفری بود که تا به حال رفتیم و قطعا بازهم در فصول دیگر مخصوصا بهار به آنجا باز خواهیم گشت